Herní mechaniky: Worker Placement

Worker placement (umisťování pracovníků) je forma výběru akcí, kdy si hráči vybírají umístěním žetonu (typicky figurky, tzv."meeplem") ze sady akcí dostupných všem hráčům, obvykle jednu po druhé a postupně. Každý hráč má většinou omezený počet žetonů, i když bývá možnost v průběhu hry získat další.

Obvykle je omezeno, kolikrát za kolo lze danou akci provést a dochází tak k "blokování akcí". Ne všichni hráči tak mají možnost zahrát všechny akce a správné načasování a pořadí hráčů je klíčové. Další kolo hry bývají všechny akce zase k dispozici.

Tématicky jsou často herními prvky k zabírání akcí různí "pracovníci". Odtud název worker placement. Typickým představitelem může být hra Doba kamenná, kde umisťujete členy pravěkého kmene na různá loviště a naleziště, Caverna, kde posíláte pracovat členy trpasličí rodinky či Draci v práci. Tady zase lákáte do práce dráčky.

 

 

Doba kamenná   Caverna   Draci v práci

 

 

Worker placement velmi dobře funguje i v kombinaci s dalšími mechanikami jako třeba ve hře Ztracený ostrov Arnak, kde je spojený mimo jiné s deckbuildingem nebo třeba v Divukraji. Tam pro změnu budujete lesní městečko a pracující zvířátka vám získávají suroviny.

 

Ztracený ostrov Arnak                      Divukraj

 

Příjemné jsou i obměny na tradiční worker placement, například Architekti Západního království, kde je povoleno soupeřovy dělníky zajmout. A pokud by vás tato mechanika zaujala, určitě se podívejte na větší vikingskou hru Hostina pro Ódina. Přes 60 akcí na výběr od prvního kola člověku zamotá hlavu.

 

Architekti Západního království       Hostina pro Ódina